maandag 19 november 2012

uitgewerkte cassus

  • Cassus: Taak te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden.
Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die een of twee dagen na ht verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.


Is dit rechvaardig?U kan enkele meningen lezen wanneer u doorgaat naar volgende link:http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30

Mijn mening over deze situatie is een beetje verdeeld daarom probeer ik nu een zo genuanceerd mogelijk antwoord te geven.

Ik vind dit niet rechtvaardig dat de personen die hun taak indienen na de deadline nog beoordeeld worden zoals iemand die de taak op tijd ingediend had. Omdat er waarschijnelijk vooraf duidelijke afspraken over gemaakt werden en iedereen moet gelijk behandeld worden. Maar naturlijk staat dit een beetje haaks op de waarde verdraagzaamheid, tolerantie, ...
Ik vind dat een leerkracht streng maar rechtvaardig moet optreden bij zo'n situatie.
Wanneer er duidelijke afspraken zijn gemaakt over de deadline dan vind ik dat de leerkracht een sanctie moet geven. Maar wanneer de leerling een geldige reden heeft waarom hij de deadline niet haalde vind ik dat er wel kan onderhandelt worden, op voorwaarde dat er op voorhand wordt verwittigd dat de deadline niet kan gehaald worden en niet enkele dagen erna.
Ik hoop dan natuurlijk dat de leerlingen eerlijk zijn en geen excusses zoeken en liegen om toch maar de deadline te verzetten



Geen opmerkingen:

Een reactie posten