maandag 17 december 2012

rituelen

Iedereen heeft andere rituelen om met lijden om te gaan. Het hangt af van persoon tot persoon , maar ook van cultuur tot cultuur. Bij sommigen is een begrafenis triest , bij anderen wordt er gedanst,...
Ook het herdenken van de overledenen is overal anders.
Wij christenen vieren Allerzielen, op 2 november herdenken wij onze dierbare overledenen. Het is een dag waarbij er extra stilgestaan wordt bij het verlies van deze personen.
Voor meer informatie over Allerzielen kan u naar dit filmpje kijken, hierin wordt verduidelijkt wat Allerzielen precies inhoudt.

Zelf vind ik Allerzielen een triestige dag waar ik wel extra stilsta bij het verlies van de persoon, maar ik vind wel niet dat deze dag mag gezien worden als de enigste dag waar we rouwen en denken aan de overledene. Want zelf denk ik elke dag aan mijn opa , maar op deze dag gaan we samen met de hele familie het graf van mijn opa bezoeken.
Het is voor mij een moment waar je weer die verbondenheid voelt, want je deelt met je familie hetzelfde verdriet. Maar het is zeker niet de enigste dag waar ik stilsta bij het verlies en de pijn van mijn opa.

Allerzielen is nu 1 ritueel, maar er zijn er zoveel meer. Wilt u wat meer weten over verschillende rituelen kijk dan naar dit filpje : klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten