zaterdag 15 december 2012

mens & medemens, hoe gaan we met elkaar om ?

Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen

Een op de twee Belgische jongeren vertrouwt andere mensen niet.


Dat blijkt uit het onderzoek Connected, dat werd uitgevoerd door de jeugddienst voor informatie en preventie In Petto. Meer dan 1.700 jongeren, voornamelijk tussen 15 en 18 jaar oud, namen deel.
Diverse factoren hebben invloed op het wantrouwen jegens de medemens. Zo zijn meisjes iets negatiever ingesteld dan jongens: 55 tegen 44 procent. Ook het studieniveau speelt een grote rol. 73 procent van de leerlingen van het buitengewoon secundair onderwijs vertrouwt anderen niet. ASO-leerlingen hebben dan weer het meeste geloof in de mensen rondom hen: ‘slechts’ 41 procent oordeelt negatief.
In een klassiek gezin hebben jongeren minder angst (48 procent) dan in een nieuw samengesteld gezin (55 procent). Kinderen in een eenoudergezin komen er het bekaaidst af. Liefst 60 procent wantrouwt anderen.

uit dit artikel kan je dus afleiden dat de mensen meer en meer op zichzelf geworden zijn omdat er wantrouwen heerst onderling. Ik begrijp dit wel omdat er heel wat dingen in de media komen over diefstal, ontvoering,oplichters,... Zelf vertrouw ik ook niet snel mensen. Wanneer er iemand aan de deur belt die ik niet ken zal ik nooit de deur volledig opendoen en zal ik eerst eens door het raam kijken voor alleer ik de deur opendoe. Ik denk dat het een typisch kenmerk is voor onze maatschappij.
Mensen zoeken ook steeds minder contact met elkaar, ik denk dat daardoor ook het wantrouwen onderling groeit.
In zwolle hebben ze aan verschillende burgers gevraagd wat zij denken over het sociale contact tussen de mensen. Uit het filmpje kan je zien dat de grote meerderheid er niet tevreden over is. Ze vinden de mensen asociaal , niet vriendelijk en zelfs ronduit onbeleefd.
Ik vind ook dat er heel veel mensen zijn die niet beleefd zijn tegen anderen. Het gaat hier van verbaal geweld tot fysiek geweld.


wilt u het filmpje zien over Zwolle , klik dan hier  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten