woensdag 5 december 2012

Ecologische voetafdruk

Mijn ecologische voetafdruk bedraagt:
8.7 hectare of 87 000 vierkante meter.

8 hectare is de gemiddelde voetafdruk van een Belg( deze hoort bij de grootste van de wereld hier kan u een artikel lezen over de Belgische voetafdruk)
5.1 hectare is de gemiddelde voetafdruk van een Duitser
1.4 hectare is de gemiddelde voetafdruk van een Afrikaan

1.8 hectare is de duurzame voetafdruk, dit wil zeggen de oppervlakte waar iedereen recht op zou hebben.

Conclusie:
Mijn ecologische voetafdruk is duidelijk aan de hoge kant, ik zit 0.7 boven het gemiddelde van een Belg en maar liefst 7.3 hectare boven de voetafdruk van een Afrikaan.
Ook zie je dat de gemiddelde ecologische voetafdruk van de Belg veel hoger is dan de duurzame voetafdruk waardoor de oppervlakte niet eerlijk verdeeld is.

Ik kan mijn voetafdruk verkleinen door een spaardouchekop, spaarlampen te gebruiken, verse groenten en fruit te gebruiken, over te schakelen op groene stroom,...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt milieubewust, en dus groen, leef. Ik gebruik bijna nooit de fiets en zelfs voor hele kleine afstanden gebruik ik de auto. Ook het gebruik van het openbaar vervoer kan beter.
Thuis kopen wij heel veel merkproducten in de winkel, eten we elke dag vis en vlees en letten we er niet op of het inheemse of uitheemse producten zijn die we nuttigen.
Het energieverbruik bij ons thuis ligt ook heel hoog, we gebruiken geen spaarlampen en alle toestellen blijven met de stekker in het stopcontact zitten ook al worden ze niet gebruikt.


Onze jaarlijkse reis is altijd met het vliegtuig en deze gaat meestal wel binnen Europa zijn.
Zo, als je een optelsommetje maakt van al deze dingen kan ik wel besluiten dat ik ook op een te grote voet leef. En hier ben ik niet zo tevreden mee.


Het moeilijkste te veranderen zijn de dingen rond de woning:
- bv: beter isoleren, veranderen naar groene energie: dit is moeilijk omdat dit een hele drastische verandering is waar er met mama en papa over moet gesproken worden.

ik denk ook dat mijn ouders het niet zouden zien zitten om hun voeding te veranderen omdat ze dit al zo gewoon zijn en graag elke dag vlees of vis eten , met de bijhorende producten, zonder rekening te houden of ze inheems of uitheems zijn. Toch heeft de hoeveelheid vlees en vis die een mens eet wel heel veel invloed op de ecologische voetafdruk. Dit is gebleken tijdens de actie 'Dagen Zonder Vlees' . Na 40 dagen geen vlees eten was de voetafdruk al met 160 ha gezakt . Klik hier als u het artikel wilt lezen

De jaarlijkse vliegvakantie zal ook niet snel veranderen omdat mijn mama en papa maar enkele dagen vrij hebben en deze niet willen spenderen in de auto om op de bestemming te raken.


Wat we wel kunnen veranderen is dat we erop kunnen letten dat we de toestellen uit schakelen, seizoensfruit kopen, deuren dicht als de verwarming aan staat, met de fiets naar de bakker,...


  • Denkt u ook soms na over welke soort wereld wij gaan achterlaten aan onze kinderen en kleinkinderen? Jean-Paul Jaud maakte hier een documentaire over en deze heet Severn: La voix de Nos Enfants
 

Severn: La Voix de Nos Enfants




Geen opmerkingen:

Een reactie posten