vrijdag 21 december 2012

God en lijden


in deze quote herken ik mezelf heel sterk, want ik heb het nog altijd heel moeilijk met de dood van mijn opa omdat deze zeer onverwachts was en omdat er nog altijd niet echt een duidelijkheid is over hoe het komt dat hij niks heeft laten weten, hoe hij zich voelde,... Heel veel vragen die de verwerking van het verlies moeilijk maken
Ik ben van mening dat je niet altijd iets terug moet krijgen wanneer je iemand eens helpt. Dit zou voor iedereen een standaard moeten zijn. Wanneer ik mensen kan helpen zonder er iets voor in de plaats te krijgen dan geeft mij dit veel meer voldoening en dat geeft zin aan mijn leven. En meestal krijg je toch wel iets terug, dan niks materieels, maar ik vind een lach, een bedankt al een beloning.
 
ik koos deze afbeelding omdat ik het wel een hele mooie tekst vind dat er op staat. Het doet me nadenken .


Vele mensen vragen zich af welke rol God heeft in het lijden van de mens. Hiermee verwijs ik ook graag naar punt 4 in de cursus: De godsvraag en het lijden.
In dit deel heb je de verschillende visies over hoe de mens kan denken over God.
Eenderzijds zijn er mensen die denken dat God het kwaad wilt en dat alles een doel heeft , ook het lijden. Dan heb je ook de mensen die denken dat God helemaal geen pijn en wreedheid wilt op de wereld en dus kwaad wordt van al da lijden. En als laatste heb je dan de mensen die niet geloven in een God die lijden wil, dus er vanuit gaan dat God afwezig is.
 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten