vrijdag 21 december 2012

filmpje Te quiero , Mama

Jan doet vrijwilligerswerk in gevangenissen.
Hij trok van gevangenis naar gevangenis over de hele wereld. Dat veranderde zijn leven.
Hij zag de verschillende kanten van de mens; pijn , foltering , solidariteit , geluk...

Hij vindt dat het belangrijk is om ook het goede in de mens te zoeken, ook al zijn het misdadigers?
Jan vindt ook dat de mens meer aan elkaar moet zeggen wat ze goed doen, dit gebeurt volgens hem veel te weinig.

Hij leert in het ziekenhuis Gonzalo kennen , zijn moeder is palliatief. Gonzalo is drugsverslaafd, hierdoor raakt hij ook in de gevangenis. Zijn moeder stierf hier kort na. Jan kreeg de opdracht om dit te vertellen aan Gonzalo. Hierdoor beseft hij dat hij geen afscheid heeft kunnen nemen en voelt hij zich ook wel verantwoordelijk.
Hij heeft het heel moeilijk met de verwerking van de dood van zijn moeder. Hij gaat elke week naar de kerk om een kaarsje voor zijn moeder aan te steken en om zichzelf ook in vraag te stellen. Hij voelt de verbondenheid met zijn moeder. Hij vraagt dan ook vergiffenis aan God en hij vraagt om zijn moeder dichter bij hen te brengen.

zie filmfragment




ik vind dit een zeer aangrijpend verhaal, omdat ik mezelf ook goed in de plaats van Gonzalo kan stellen. Door een misstap in zijn leven, hier de drugsverslaving , heeft hij de kans om afscheid van zijn moeder te nemen gemist. Ik kan me inbeelden dat dit voor een heel groot schuldgevoel bij hem zorgt. Maar dat het hem tergelijk ook aanzet en motiveerd om het anders te doen.
Ook ik heb door verschillende misstappen in mijn leven grote kansen laten liggen waardoor ik mij ook erg schuldig voel. Ik vind het mooi da Gonzalo dan ook nog beroep kan doen op God om hem dichter bij zijn moeder te brengen. Ikzelf twijfel soms sterk aan het bestaan van God omdat er juist zo'n slechte dingen in de wereld gebeuren, maar ik geef toe, wanneer ik het moeilijk heb dan vraag ik soms aan 'iemand' om me de kracht te geven om door te zetten en niet op te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten