dinsdag 8 januari 2013

uiteenzetting van prof Tim Jackson

Een leven zonder schaamtebetekende in zijn tijd een linnen hemden vandaag, al heb je dat hemd nog altijd nodig,heb je ook nog een hybride wagen nodig,een HDTV, twee vakanties per jaar in de zon,een netbook of iPad, het lijstje gaat maar door -een bijna onuitputtelijk aanbod van goederen,aangedreven door deze angst.Zelfs als we ze niet willen hebbenmoeten we ze kopen omdat, als we ze niet kopen, het systeem vastloopt.

ik vind dat Tim Jackson hier wel gelijk heeft, mensen met een 'hoger statuut' moeten telkens meer en meer hebben om aan de buitenwereld te kunnen tonen welke positie ze innemen in de maatschappij. Dit sluit ook aan bij het deeltje van onze consumptiemaatschappij. Telkens meer en meer moeten hebben, vooral materiële zaken.


De eerste zit al in de crisis zelf.Wat willen mensen tijdens een crisis, tijdens een recessie?Ze willen zich veilig stellen. Ze willen naar de toekomst kijken.Ze willen minder uitgeven en meer sparen.Maar sparen is dan net verkeerdvanuit het gezichtspunt van het systeem.Keynes noemde dat de "paradox van de soberheid." -sparen vertraagt het herstel.

In dit argument kan ik zeker meegaan. Dat is trouwens volgens mij de reden waardoor de crisis niet kan opgelost worden. Mensen hebben schrik en willen hun veiligheid bewaren door te sparen en geen onnodige kochten te doen. Ze stellen het kopen van 'onnodige ' zaken en luxeproducten uit tot het moment dat de economie weer goed draait. Maar als het geld niet wordt uitgegeven kan de economie zich ook moeilijk herstellen. Zelf herken ik me er ook in. Ik heb ook angst dat ik later geen huis meer zal kunnen betalen, omdat alles zo duur is geworden. Daarom spaar ik nu ook al mijn geld, maar als iedereen zo denk rolt het geld niet meer en is de economische crisis eigenlijk een visieuze cirkel.

Waarom is het zodat we dat, wat zo uitermate evident is, toch niet doenom de klimaatsverandering aan te pakken,heel, heel eenvoudige dingenzoals energie-efficiënte apparaten kopen,spaarlampen gebruiken, af en toe het licht eens uitdoen,onze huizen isoleren?Daarmee besparen we op koolstof, op energie,op geld.Waarom, als het economisch toch zo duidelijk zinvol is,doen we dat niet?

In dit argument zit een vraag die ik mezelf ook al veel heb gesteld. Waarom doen mensen die kleine aanpassingen niet die het milieu zouden helpen? Ik denk dat het gaat om gewoontes doorbreken. Want zelf betrap ik er mezelf ook op dat ik de lader van mijn gsm laat inzitten wanneer mijn gsm niet aangesloten is, het licht laat branden, geen seizoensfruit eet,...
Ik denk ook dat alle mensen er vanuit gaan dat als zij het doen er toch geen groot verschil zal zijn, maar natuurlijk is dit zo als iedereen zo denkt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten