dinsdag 8 januari 2013

boek duurzaam leven van Tom Jones en Vicky Demeyere

In dit blogberichtje kan je argumenten lezen die voorkomen in een artikel met Tom Jones en Vicky Demeyere over hoe zij kijken t.o.v de maatschappij en duurzaam leven. Ik heb enkele argumenter er uit gepikt en er mijn mening bijgeplaatst

argumenten van Tom Jones en Vicky  Demeyere


“Maar de realiteit is wel dat veel van die aandacht slechts lippendienst

is. Dat heeft veel te maken met een grote paradox: een economisch

systeem dat kost wat kost wil blijven groeien en anderzijds pleit

voor duurzaamheid. Sommige economen wensen dat die twee met elkaar

verzoenbaar zouden zijn maar als je de harde feiten van de realiteit

wetenschappelijk bekijkt, dan zijn er fundamentele tegenstellingen

tussen een eindeloze economische groei en de eindige draagkracht van

de aarde.
  • ik sluit mij aan bij dit argument. Iedereen wil zich inzetten voor het klimaat en zegt dat er dringend verandering nodig is. Maar daar blijft het ook bij, bij het zeggen.
    Mensen willen 2 dingen, dat de aarde herstelt en dat de draagkracht van de aarde niet overschreden wordt en anderzijds willen ze dat de economie blijft vooruitgaan en evolueren. Maar door die economische evolutie wordt de aarde extra belast.
    Je ziet ook dat de mens de economische evolutie voorneemt op de draagkracht van de aarde.

Als de trein veel duurder is dan de auto of hij is geen waardig

alternatief, als alle duurzame keuzes in ons huidig economisch systeem

duurder en moeilijker zijn en je dus bij wijze van spreken altijd

stroomopwaarts moet roeien, dan heb je wel een aantal moedige

pioniers die dat zullen doen, maar de grote meerderheid zal je daar

niet voor winnen.

  • ik vind ook dat de economie ervoor zorgt dat mensen niet echt kiezen voor de ecologisch beste keuze.
    Vele mensen ergeren zich dat de trein weeral eens staakt, de treintickets weeral verduren. Zelf neem ik ook niet graag de trein omdat ik dit echt duur vind en niet praktisch door de vele vertragingen. Ik ga dan ook mee in het argument dat de overheid hier een grote rol bij speelt.


 
Op dit vlak kunnen vooral

socioculturele organisaties zoals kwb en KAV een heel belangrijke

rol spelen. Niet zozeer door mensen te bombarderen met informatie

maar door hen zelf te betrekken bij verandering via gemeenschapsprojecten

en betrokkenheid te stimuleren. Dat is wat kwb o.a. doet

met de klimaatwijken. Dergelijke veranderingen zijn veel duurzamer

dan de individuele gedragsverandering via overtuiging met behulp

van de zoveelste folder in je bus.”

  • ik denk ook dat er meer activiteiten zullen moeten georganiseerd worden om echte veranderingen bij de mensen door te voeren. Door een folder aan mensen te geven krijgen ze vaak informatie die ze wel al weten , maar wordt het gedrag van de mensen niet aangepakt.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten